Mother's Day

>> Wednesday 9 May 2012

Eh, betul ke aku dengar?

Mother's Day haram? Alahai...biar betul. Sedih plak aku. It has been a tradition in my family, to go find a good place to eat and enjoy our food. Family kitorang plak jenis suke try makanan....so it is fun. And we would get a nice cake and take pictures. It has been a family tradition, kitorang adik beradik akan share duit makan tempat best sket.

Well, thing is....my Christian friend also doesnt understand about the explanation on mother's day. Biasa la kan.....kalao sesuatu hari yang haram tu, memang dikaitkan dengan hari-hari tertentu dalam calender Kristian. Tapi diorg pun tak paham...i mean....i hope it is not made up. Harap jangan lah asalkan sesuatu celebration tu bersifat sejagat dan 'international', terus kite kena cari cerita untuk haramkan hari tu. Terus kite tak dibenarkan celebrate....because its international and Islam tak boleh ikot langsung.

An weird thing is....we've been celebrating this for puluhan tahun dah. Yes...i remember making a card for my momma, making a poem and saying nice things in the card when i was so little and going out with my dad to find a cake for my momma.

And orang kata, kenapa kena ada mother's day utk menunjukkan kite sayang emak. Kenapa nak tunjuk kite sayang emak hari itu sahaja? Bagi aku la...bukan camtu. Bagi aku, its one special day to celebrate your momma. Its like....HER day, not any other day. You maybe love her everyday...no doubt about that. But do you give her presents everyday? Flowers everyday? Do you call her every single day? Well this day is an acception. You make it HER day. You give her what you dont do everyday. You surprise her and make her happy....not like any other day.

Tapi....kot la mmg haram, kite terima la. Macam Valentine's Day, majlis fatwa memang umumkan haram. Aku pun tak heran sangat hari tu....bleh haramkan anytime. Tapi Mother's Day.....its a tradition. Oh well, like i say, kalau ada fatwa keluar nanti, kite terima la.

Aku baru tahun kedua jadi emak, dah aku tak dicelebrate.....cian aku.....hehehe. Maybe we can celebrate our mother on our own designated day....now thats something else..=)

Later....

3 Your2Cents:

semut-terbersin 10 May 2012 at 10:04  

Yes! Aku sgt setuju ngan ko! Harap2 ianye bukan seperti apa yg ko ckpkan tu laa.. Dr ape yg aku dgr, mothers day haram tu dtg dr ustad azhar idrus.. Kan dah trend skang ni apa2 nk rujuk dia.. Aku tak setuju sgt..dah org tanye, dia jawab laa.. Semua benda nk tanya dia apahal tah.. tu laa kan aku tak pernah plak celebrate mothers day dan terniat nak ikut christian/negara barat.. Mothers day mcm sambut teachers day laa kan.. Dari sekolah rendah lg kita dah dibiadakan sambut..buat kad, bagi hadiah, buat persembahan hiburkan ati cikgu sama la mcm mothers day.. Kita pilih one day tuk meraikan n menghiburkan ati mak kita.. Ntah laa kan..Aku rasa yg penting niat kita.. Yg bab val day tu aku tak kesah lgsung nk haramkan ke apa sbb aku tk sambut pon..lgpon val day ni yg over sambut slalunye org yg blom kawen.. Bila blom kawen, byk laa benda2 elok jd ye tak? Elik gak ler diharamkan.. Org yg dah kawen ni byk lg ari yg boleh disambut.. Anniversary, bday anak2 bday mak n pak mertua, bday somi bday isteri bday ipar dan mcm2 lg laa! (eh aku dah melalut!) huu bak kate ko, kalu dah kuar fatwa haram takpe laa, nnt kita pilih ari lain tuk celeb mak kita n diri kita ini yg sebagai ibu.. Huhu..(daous buat lawak, dia kate kat aku, awak mama, so tak bleh lah sambut hari ibu.. Mana der hari mama!.. Kalu awak nk celebrate gak, awak tukar la jd ibu!) bengong tak? Sekeh baru tau

semut-terbersin 10 May 2012 at 10:06  

*benda2 tak elok.. Tertinggal tak

:RokstaLuNa: 10 May 2012 at 14:47  

hahhahaha......daous mmg bengong gitu...heheh. aku pun tergelak.

tp tuh la...aku pun kurang suke kalau sesuatu tu terlalu jumud dan tak luas. aku pun ada terbaca pasal ust azhar tu. pastu ada plak org circulate pasal mother's day ni haram. kawan kristian aku pun tak paham mende yg diorg ceritakan pasal mother's day ni.

aku nak celebrate mak aku je. even aku sendiri teringin dicelebratekan. even bapak aku pun nak celebrate mak aku.....sbb ape? sbb isteri dia lahirkan anak2 dia. jaga kitorang sume. they deserve to be celebrated everyday. but this 1 special day. we do extra more for her.

org cam kurang paham kenapa kite nak kena pilih satu hari....tp bg aku, its 1 special day utk kite bwat something utk dia. bg bunga, beli kek, buat card....its not everyday kite bwat camtu. mmg kite syg dia hari2....mana ada plak sehari sayang sehari tak sayang kan.

aku rasa fatwa belum confirm kata haram....aku rasa aku akan terus plan dgn abg aku, cari tmpt makan and celebrate with family. makin meriah sbb bilangan org bergelar "ibu" dalam family dah bertambah kan. dulu celebrate mak kite je. ni kite sekali dicelebratekan...

happy mother's day Ila....dan kawan2 ibu yang lain. semoga kite dpt rahmat dan keredhaan suami dan Allah drpd kerja kite menjadi ibu ni.. =)

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP