Our Home

>> Friday 16 March 2012

We have a home now. We're counting days to move in our new home. This little house was bought sometime in 2009. It was bought 'impulsively' actually.

Wah, bunyi cam orang kaya plak....hahaha. Orang lain beli kasut impulsively. But we bought a house impulsively.

No la...actually we didnt plan to buy a house. Masa tu belum kawin lagi. Tapi dah dekat nak kawin. Few months, few weeks lagi nak kawin. Masa tu ada developer pecah tanah nak bukak kawasan baru kat belakang kawasan umah mak aku. Mak aku dok tanye, tanak beli ke. Aku cakap takpe la...tanak lagi la. Takde duit. Takot nanti dah kawin duit jadi sesak sangat nak bayar rumah ke ape sume. Nak tgk dulu keadaan kewangan cemana nanti. Mak aku pujuk lagi....dia kata beli la. Kawasan cantik. Rumah pun cantik. Shah Alam ni kawasan elok. Plak tu dah takde tanah dah Shah Alam ni. Kalau nak bukak tanah baru pun rumah plak akan jadi makin mahal. Mama boleh tolong ain. Aku jawab sama....nanti la...dah kawin nanti, tgk la cemana. Taknak la pakai duit mama. Mak aku kata tak boleh tunggu kawin. Rumah tu akan habis kejap je. Aku dah serba salah...aku tak bape nak. Din plak masa tu takde sini....dia tgh ada keje kat Germany. Aku sms dia di Germany...dia pun cam sama dgn aku. Tanak rush beli rumah lagi ke ape. Nak tgk dulu keadaan kewangan lepas kawin cemana.

Tiba-tiba mak aku (dengan bapak aku sekali) jadi Terminator. Mak aku memang boleh berubah jadi Terminator....ko jgn memain dengan mak aku. She's not an ordinary mom yg lemah lembut gemalai. Dengan lidahnye yang tajam dan suara yang mampu naik berkali ganda kau punya desibel, she can make you follow what she say (of course those are sensible good things. kite je yg keras kepala kekadang). Mesti lah diorg nak yang terbaik untuk anak cucu. Well, she practically force me to buy it. She practically drag me to the developer office, and make me choose the unit. Of course me and Din have no budget for a house that time, kitorang nak kawin ok!.....so she help paid the early payment. And aku masa tu still serba salah. Mak aku kata jangan risau, kalau mmg tak mampu, mama beli balik rumah ni dari ain. Kite tatau rezeki masa depan. Mungkin masa tu Ain dgn Din dah mampu. Rugi tak beli. Kawasan elok, harga sementara lom tinggi sangat lagi ni.

Lepas tu rumah tu bertukar tangan kepada nama Din dan nama aku. Lepas tu kitorg proses loan sume, then kitorang sambung bayar sendiri. Now the house is fully our asset. Well, here i would like to say thank you to mama and abah. Skang aku bersyukur kami beli umah tu. If not because of them forcing me and Din to buy it....and helping us to kick-start some early payments, we wouldnt have the guts to commit to RM330,000 (after rm30,000 rebate...untung lagi!). Not only we wouldnt have the guts, we also dont have the money to commit that time. If we dont buy it that time, we wouldnt get a decent house, at a good area, at a good price. Eventhough sometimes parents can be nagging and we feel a bit unreasonable (...like forcing you to buy a house!), they can see the future. They want the best for their anak-anak and cucu-cucu dan mereka sanggup berkorban ke arah itu. 




Me that time at 2009 still young, lom kawin, couldnt see the future (and i thought orang-orang muda lebih berfikiran terbuka.....fail dowh). All i see is i wanna lepak with my hubby. Enjoy-enjoy, tanak susah-susah kuar duit banyak-banyak. Padahal dah kawin la senang beli rumah...boleh join nama. Kalau sesak-sesak, boleh hadapi sama-sama. Boleh kongsi senang susah. Bagi aku istilah bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian is bolocks....hahaha. I hate bersusah-susah. Tapi aku lupe...lepas susah tu jadi senang. 

Well now, like i say, aku syukur la beli. Thanks to them, my parents. Skang Aynur dah nak besar. She would need a bigger space to move and learn. And now, another baby coming, which also means we need bigger space. Harapkan rumah apartment sekangkang kera kat tingkat 7 tu....susah jugak. And like what my mom said once (dan berkat doa dia jugak...Alhamdulillah), Din dgn aku makin stable. Takde la byk duit sangat....jauh sekali. Tapi mampu la. Tu pun kena gak saving-saving. Potong budget sana-sini. Tapi aku takde la beli beg Coach ke, beg Gucci ke, LV ke....and good thing is, i never care about those big brands. I swear, really i dont care. Beg aku paling mahal is....LeSportSac kot....hehee. Beg tu la aku dok harung sana sini.... =D and im always at peace.



Skang renovation is in its final process. Kitorang bajet nak masuk rumah akhir bulan ni. Tapi tatau sempat ke idak. Barang-barang pun belum kemas lagi. Contractor tu bapak aku yang rekomen. Dia dah bwat rumah bapak aku dulu. Bapak aku gertak kontraktor tu few times....hahaha. So aku rasa kontraktor tu cuak nak main-main bwat rumah aku. Aku tengok workmanship cam ok. Aku puas hati la gak...takde hiccup.




So now, we're planning on our time to start packing and moving.

6 Your2Cents:

pik lay 16 March 2012 at 18:00  

congrats farin! newborn can stay in new house!

semut-terbersin 16 March 2012 at 18:45  

Wewitt! House warming nnt jgn lupe jemput kami! Wutt wutt

atulhani 16 March 2012 at 22:28  

congrates farin. u hve made right decision,seriously i m jealous.huhu. aku juga yg belum beli rumah. nnt wat house warming insyaAllah aku datang yer.

EJ 21 March 2012 at 09:08  

Congratulations! Buying a house is a huge step and a big investment. Want to make sure that investment is protected? Check out IntelliQuote for quotes on life insurance policies that could help protect that home for generations to come. http://bit.ly/GERZIC

:RokstaLuNa: 23 March 2012 at 22:17  

thanks piklay...

korangs, aku mesti la ajak....hehehhe.
hmmm....ada plak kan org aku tak kenal promote ntah pape...

Gina 11 April 2012 at 04:12  

Mcm tau jer rumah ni katner =) Congrats parin & pokding ! Eh ko nye comment ader EJ tu promo ke pe..

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP