Pregnancy

>> Thursday 2 February 2012

Second trimester is in ya'll!! My pregnancy, that is. Energy level is up. Spirit is high. Patience is controlled. Emosi yang masa first trimester a bit turbulent is now more controlled. Things are getting into place. And i just washed the toilet. Toilet bowl, floor, sink all sparkling white. Im on fire baby!

Kali ni pregnant, memang lain dari dulu. Dulu aku sorang. Aku tayah jaga sesape. Skang aku ada anak kecik, demanding attention. Penat dia lain macam. Patience is like on thin ice. Kadang aynur soh dukung tanak kasi letak. Arghhh...sabar farin. You are stronger than this. Aku selalu pujuk camtu bile aku rasa anger is sparking. Bile dah penat, makan pun jadi kelam kabut. Padahal dulu masa pregnant kat aynur aku cukup jaga makan aku. Aku pilih makanan yg elok. Aku banyak makan ikan...ikan yang mahal berlemak lak tu, telur pun yg mahal ada omega, sayur kalo aku tgk tak elok, aku amik je yg organik, aku makan yoghurt, aku makan kismis and kekacang, aku byk amik buah, sayur, minum air cukup. Air pun aku memilih. Air ada pewarna aku kurang amik...air gas kurang sgt, fast food sgt la kurang, caffein pun kurang. Jeruk-meruk is out of the list. Aku memang tak ikot hati. Aku ikot nutrition. Sebab dlm hati dan otak, aku nak anak yg "elok" and it starts from the womb. Then aku amik masa untuk exercise sekali sekala. Nak kasi kuat pelvic and muscle, supaya senang push. Pastu aku selalu ckp dgn aynur dan pegang perut...pesan dia supaya jd budak baik. Doa dia jadi budak sihat dan cerdik. Bagi dia dengar lagu Muse....ngehehe. Sgt la menjaganya aku masa aynur dulu. Tapi aku tatau la....dgn izin tuhan....aku puas hati dgn aynur. Buat masa ni, bagi aku dia membesar dgn elok. (aku jarang cerita pasal aynur kan. takpe, nanti bile2 aku ceite pasal dia)

Pregnant kali ni...aku rasa guilty. Makan agak kelam kabut...apa lagi nak pilih makanan yg elok-elok. Tapi ni second trimester sudah datang, aku sambut dgn tangan terbuka. Tenaga ada lebih, semangat ada lebih. Aku harap Allah kurniakan aku tenaga, kesabaran, kekuatan dan kesenangan. Aku berazam skang, nak jaga pregnancy ni sebaik mungkin. Little baby, get ready for second phase! Aynur selalu cium perut aku. Siap sembur angin macam aku selalu bwat kat perut dia. Pastu dia gelak-gelak. Nakal betul. Dia tengok baby, cukup seronok. Tu yang membuatkan aku senang hati. Maybe she will embrace this baby with an open heart too.

Pregnant kali ni jugak takde sickness. Sama masa Aynur. Aahh....im blessed. Org kata ntah-ntah girl lagi. Ntoh ler dek non....maybe la kot girl lagi. Aku pun tatau lagi boy ke girl. Tapi mengikut experience and mengikut pemerhatian aku, sign-sign ni taleh pakai. Mak aku dulu pregnant boy ke girl, sume takde morning sickness. Tatau la. Sbb aku ni pun tak sempat plan. Kan sperm laki ni ada dua jenis. Ada yg slow ada yg laju, where we can manipulate each kind of sperm to get desired gender. Pastu org kata ada makanan tertentu la ape sume. Ada la caranya nak kasi lekat untuk boy atau girl kan. Ni nak plan kebende....dia terus lekat unexpected derr. So kalau girl lagi, aku tak kisah la. Then adik and kakak can share many things and can be good friends.

Mengidam...takde. Cuma cam pregnancu dulu aku nak makan makanan pedas sahaja. Skang pun sama. Cuma skang ada tambahan sket...aku suka makanan masam. Makanan steam2 ni (melainkan steam itu adalah pedas)....sup-sup yg boring, goreng-goreng ni...last dalam list makanan aku. Maybe not even in the list. Thats a problem because its a big clash with aynur's food. Aku ada introduce dia dgn makanan pedas sket...tp dia tak tahan. Masuk je makanan pedas sket, sekonyong-konyong terus atas hidung dia berpeluh terus muka merah, terus luah makanan terus jerit nak air. And laki aku pun sama tak makan pedas. Jadi apalah nasib ku....huhuuh. Aku suke gile makan ayam penyet sbb sambal dia pedas. And biasanya aku makan sorang jer la. Dah sume tak makan pedas. Takde geng. Dulu aku makan ayam penyet mesti pedas berhingus. Sekarang selamba gaban aku makan. Air siap order last2 lagi.

Anyway, basically gejala pregnancy aku sangat mild. Gejala tu lebih kepada dalaman...emosi, kesabaran gitu. Memang aku kena overcome itu dan taleh ikot sgt. Tapi syukurnya aku...walaupun aku penat, walaupun aynur is demanding attention, aku consider ini semua tidaklah menyusahkan. Walaupun adik Aynur datang unexpectedly, there must be something good behind this. TuHan sahaja yang tahu....ini rancangan Dia.

x0x0.

3 Your2Cents:

semut-terbersin 2 February 2012 at 21:56  

Yey congratulation! Sudah lps tahap berjaga2..Hmmp aku rase bby gurl kot? Slalu masam2 ni baby gurl.. Manis2 baby bOy! Ntah laa.. Janji sehatkn farin? Kalu dpt gurl, bleh geng ngan anak mnja n atul! Kalu boy, bleh geng bola sepak ngan anak2 aku.. Huhu
Yg pasti kali ni ko bukan branak time bola posa la kan? Huu (sama laa nasib kita)..yg 2nd ni unexpected!takpe farin yg 3rd nnt kita plann bayekk punye!! Akaka

farin 3 February 2012 at 09:46  

hahahha....mmg yang 3rd nanti plan baik punya la.
boy ke girl....aku terima hepi je. laki ke pempuan dia akan ada geng la nanti...eheheh.

oh...aku beranak bulan posa lagi la...hahahha.

atulhani 8 February 2012 at 10:49  

yaaa... boleh geng dengan anak aku... apa2 pun.. jagalah kesihatan ok..

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP