Sembang-sembang pempuan...

>> Monday 9 January 2012

Salam All...

Aku rasa aku dah dalam 11, 12 minggu pregnant ni. Tapi tak sempat jumpe doctor. Ada hari tu jumpe first time masa around 6 weeks......terus scan. Terus can see something blipping....thats the heart, already functioning.

Bende yang aku paling concern dgn pregnant and brestfeeding (aynur dan combine dengan formula milk dah) at the same time is diet and nutrition. Aku cukup risau ketiga-tiga orang yang aku kena jaga ni tak cukup khasiat. Khasiat-khasiat yang awal ni sangat la penting untuk tentukan kecerdikan mereka kelak. Ketiga-tiga orang yg aku maksudkan is Aku, Aynur and Baby. Aku takpe la....aku dah tua bangka. Tapi budak 2 orang ni la. Aynur for me is growing beautifully. Aku kena jaga pemakanan and stimulation dia baik-baik. Yang adik ni la....aku risau tak cukup. Aku kena research banyak-banyak lagi la.

Aynur plak...syukur dia minum susu formula dah. Tp secretly it breaks my heart to see her drink formula. Tak best dowh. Tapi apa aku bleh bwat. There's no other choice. Its better than no milk at all. Just few days ago, she wont drink formula milk at home. Dia hanya minum di nursery sahaja bile dia tau aku takde dan she has no access to boobs...(haha). Tapi beberapa hari kebelakanan ni.....dia minum botol bile aku suap! Allah, cam nak sujud syukur dah aku. Tapi tak sujud sbb aku dok pegang botol susu dia.. (pas dia abis minum, aku lupe dah....hehe). Tapi aku lega. Berkat doa...doa mak ni kan selalu makbul terutama jika ia demi kebaikan anak.

Dan aku jugak berjaya bersabar dan mengurangkan kemarahan. Ko tau la kan...pregnant ni penat. Bila ada anak kecil beronar....pergh....rasa hangin gile. Baru ni anak aku tanak pakai baju. Dia lari-lari sambil gelak-gelak tengok aku ikot dia soh pakai baju. Aku hangin terus marah dia. Pastu aku sedih gile. She obviously want to play with me je. Takkan nak main dengan mama dia pun taleh kan. Pastu aku berazam utk kontrol marah aku dlm segala hal. Pastu aku start doa....supaya aku diberikan kekuatan. Kekuatan fizikal, mental, kesabaran. Skang aku lebih tenang dan relax. Bile relax gini, aku rasa macam things are getting into place. Walaupun penat, aku telan. Aku rehat sikit, then aku telan semua. Layankan penat ni tak ke mana. Kerja rumah ada yang tetap kena buat. Bih sapa nak bwat kan? Takkan laki aku nak bwat sume. Anak aku beronar, aku cuba layan sebaik mungkin. Tak larat kalu, kalau abah dia ada aku terus pas kat abah dia. Kalau abah dia takde, aku cam marah dia sket pastu cuba alih perhatian dia plak.

Tell me....is that not hard work. Aku ada banyak kawan-kawan yang ada sorang anak kecik, with a new baby. And I like to ask them, how they handle it. Not easy. It takes hard work, and requires a good team work. A family is a team. It makes me respect all young working mothers nowadays.

We rule the world!  =)

3 Your2Cents:

atulhani 9 January 2012 at 13:37  

betul farin, bertambah dugaan bila dah nak masuk anak dua ni.. you know you can do it..

semut-terbersin 10 January 2012 at 08:30  

salute kat ko jugak! gagah! mmg pregnant+kerja+ada anak kecik gik sangat besar cabarannye!bertabahlah! besar pahalanye..

:RokstaLuNa: 10 January 2012 at 16:44  

yer benar....cabaran dan dugaan bertambah. byk bende lagi kite kena jaga dan concern.

kawan-kawan yang sama kapal dengan aku adalah salah satu inspirasi aku. aku selalu pk, apsal aku taleh. diorg sume boleh...so kawan-kawan ni mmg salah satu motivasi aku... =)

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP