Surprisseee! Surprise indeed...

>> Tuesday 13 December 2011

Salam...

Sometimes god gives us 'anugerah' and at the same time, it comes with an 'ujian'. It comes together. In the same colourful packet.

Aku tak heboh sangat pasal berita ni kat facebook ke ape. Cume beberapa kerat kawan jer tau.
I am about 7 weeks pregnant. This is actually unplanned. Plannya nak breastfeed aynur for 2 whole years. Now she's only 15 months. I plan to start planning for a new baby when aynur is setahun 8 bulan ke atas.

Period aku lambat. Aku bwat derk. Ingat maybe sebab dia irregular sbb aku still breastfeeding. Pastu jadi lambat benar plak. 2 minggu. Jadi aku pk....oh well, maybe i miss my period this month. Tapi hati tetap rasa lain macam actually. Badan aku kan....aku tau aa. Ada perubahan sikit. Perubahannya ialah....aku cepat letih. Bwat derk lagi. Then one day...terasa nak check. Amik ko....sampai 6 minggu dah pregnnacy aku. Folic acid tak makan sume. Nasib aku makan multivitamin gak. Susu pun minum-minum gak.

Mula-mula aku dapat tahu, aku down. Maklumlah kite kononnya dah plan cantek punya. Tengok2 jadi cam lain kan. Aku sayang adik aynur, tapi adik datang terlalu cepat sayang. Aku risau aku tak dpt breastfeeding aynur. Pregnancy hormone suppress breastmilk production. Kalo anak aku dah kurang minum ok la. Ni dia still rancak minum. Aku risau aku tak larat nak kejar aynur yg baru bleh berjalan ni. Aku risau aku tak boleh nak jalankan tanggungjawab. Tapi aku pk balik....ramai gile kot orang beranak awal. Lagi awal pun ada. Lepak je. Diorg bleh bwat....apsal aku taleh kan. Lagipun aynur is 15 months, not very cepat kot kan.

Jadi aku telah mengambil sedikit masa....duduk sorang2 sambil bermuhasabah.

Tuhan lebih mengetahui. Allah has planned a better path. Apalah kite, manusia yang jahil ni tahu? Kite tak tahu apa-apa. Kite cuma tahu plan perkara yang KITA INGAT adalah terbaik..sedangkan Allah tau apa yang lebih baik untuk kite.

Aku telah muhasabah...

Allah takkan menganiaya hambanya. Allah cuma menguji. Anugerah juga adalah ujian. Manusia tidak lekang dengan ujian.

Cume aku mintak pada Allah, tolonglah Aynur with her transition to formula milk. Aku akan still cuba bg breastmilk selagi termampu. Frankly speaking, im not ready to stop breastfeeding. I love it. I love seeing her beautiful innocent eyes looking up at my face. Like she need me...like im everything to her. But my breastmilk is drying up.

Im sorry gegirl...we'll go through this together. Mama will always be with you, breastfeeding or not.

The fun part is, she is showing something new. She's attracted to babies. She see babies, mula la senyum simpul, excited. Pastu sibuk panggil "baby, baby, baby..."

Tengok baby seronok, tengok gamba baby mana-mana seronok. Menjerit2 panggil baby...haha. And to adik, mama will take care of you, dont worry. You must be one surprising whimsical baby too. Mama love you as much....

Oh ya...kawan2, bagaimanakah anda transition anak ke formula milk?

5 Your2Cents:

atulhani 13 December 2011 at 11:50  

tahniah! tak sangka ko dah pregnant lagi.. farin,sama apa kita rasa, bila bfeed baby,tngok mata dia pandang kita,rasa sgt best kan.. takpe.. nanti ko wat tandem nursing hehe

:RokstaLuNa: 13 December 2011 at 13:57  

aih...tak dah kot atul.

aku suke bwat satu2. concentrate satu2. by the time adik dia lahir, dia dalam 2 thn. time to stop breastfeding dan 2 thn tu. aku concentrate kat adik dia jer la kot time tu.

tapi takpe la. kte tgk cemana...aku pun tak sure.

semut-terbersin 13 December 2011 at 15:07  

wowwiee!! takpe..ada hikmahnye sesuatu kejadian! aku pon aritu macam ko! mmg unexpected! mmg semua perasaan bercampur baur..sedeh+gembira+terkejut+takut semua ada laa.. tp dah rezeki, takkan nak tolak pulak kan? think positively, ko dah berjaya lebeh dari setahun bfding aynur..ko dah patut bersyukur..maybe ko tak perlu stop bf trus..ko campur laa..bf + formula milk tuk dia..selagi ada susu tu, bf je..tak memudaratkan pon..congrats and take care anyway! semoga semuanya dipermudahkan..

oh pasal fm tu..ko try beli peket kecik2 je dulu..tengok mana yg dia nak..kalu dia jenis yg boleh terima je apa2 susu, then ko boleh laa decide which fm yg paling ko rasa nak kasik kat dia..either paling mahal ke atau yg biasa2 je..
kena macam anak aku, terpaksa stick to isomil first2 tu..sbb susu lain tak seswaii..anak aku kan ada eczema..so susu lembu macam tak sesswaii..then lepas dia 2thn kitorang decide nak tukar susu,kot kot laa dia ok dah ngan susu lembu..mmg nampak ok sket kitorg try kasik susu kotak dutch lady for kids tu..tp! lagik skali mencabar keimanan jugak laa..semua susu dia tamo kecuali ada cokelat..so sekarang minum yg ada perisa cokelat! parah jugak laa..aku risau cokelat macam tak berapa elok laa kan..
oh kalu ko jenis checkup jumpe paed kat private, ko mintak je sample susu kat derang..aku dulu dapat sample anmum n enfagrow from paed je..n 2-2 aku dapat tau anak aku tak sesswaii! dah jimat dah kat situ..
so jalan nye ialah, acu cuba try test..selamat mencuba!

:RokstaLuNa: 13 December 2011 at 15:27  

thanks ila...
berguna advice kau. aku tatau nak start mana.

esok nak gi jume paed dia. diskas pasal aynur punya susu, aku nak tanye pemakanan dia kena tambah ke ape. pastu nak mintak sample dia. harap2 senang la dia. aku mmg niat nak campur. aku akan bf dia cam biasa. ada la lagi...walaupun tak byk cam dulu. mmg kena campur sgt dah...

ko pregnant dulu aariz umor bape?

semut-terbersin 14 December 2011 at 06:07  

aku pregnant dulu aariz 19months..elok 2 bulan lepas aku terpaksa stopkan bf dia sbb yg aku kene masuk ward, b infection tu..
takpe..slow2 laa..
mmg awal2 ko akan rasa, "eh boleh ke dah nak ada anak 2 ni"..
as time goes by, ko for sure sendri auto bertukar menjadi ibu yg ready untuk 2 org anak! insya Allah boleh!

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP