Father's Day.

>> Wednesday 20 June 2012

Last weekend was Father's Day kan. We were so busy with our open house, kenduri masuk rumah baru, that we forgot about it. Malam lepas kenduri tu baru ada time, tu pun dah penat and my brother took the initiative to get a simple cake and do a small celebration of our father. Lalu malam itu kami makan cake pula.


He was one of a kind, my father. I actually took a lot of his traits. Certain character pada dia, lekat sebijik-sebijik pada aku. Dia masa muda memang baran. Aku pernah tengok dia pukul abang aku dgn macam-macam bende - tali pinggang, hanger. Tapi aku tak kena. Mungkin sebab aku pempuan (tp aku la yg kuat rebel). Tapi tuhan la tahu betapa dia sayang anak-anak. Walaupun abang aku kena pukul cam ape, dia tetap dapat macam-macam bende. Walaupun garang, dia tetap tunjuk kasih sayang kat kami semua. The protection he provide for the family. Mainan toksah cakap la dulu.....berlambak. Pastu cakap nak ape....nak makan KFC? Nak beli kasut? Nak ape la...cakap je. Dia akan usahakan dan gembirakan kitorang....nak kata kami kaya, mmg tak la kan. Aku dulu kecik-kecik dah ada walkman. Kire hebat la kan zaman dulu. Gaji org kerajaan zaman dulu...besar mana agaknye? Tapi Alhamdulillah...kami tak jadi anak-anak lupa dunia walaupun diberi macam-macam benda.


Itu pada anak-anak, kami semua. Pada mak aku pun aku dpt tgk example yg cantik. Dia tolong mak aku banyak. Dia mmg hands-on. Mak aku balik keje - kalau dia ada kat umah tak main golf - ada masa dia akan buatkan air siap-siap kat mak aku (anyway, bapak aku dah pencen). Atau ada masa dia tolong mak aku masak (sambil-sambil masak tu sempat bertekak ntah ape ntah. mereka mmg kuat bertekak....hehe). Walaupun takde la selalu, tapi itu pun dah cantik kite tengok kan. Kalau ada kelapangan gak, dia akan mop lantai kat tepi rumah tu, siram pokok, potong buah letak dalam fridge so-sume-org-bleh-makan-sampai-habis-and-dia-sendiri-tak-sempat-makan. Eh, banyak la perbuatan dia untuk family yg bagi aku memang cantik. Dan dia juga tak pernah segan nak amik air sendiri kat dapur. Dan tak pernah janggal masuk dapur bwat teh sendiri....well, maybe sebab dia ada sifat di mana dia mmg suke bwat sendiri (di mana sifat itu 100% lekat kat aku). Kekadang ada la mintak aku ke (kalau aku ada sekali), adik aku ke, mak aku ke bwatkan.


Dengan misai tebal dan kegarangan dia tu, you would never guess he has a soft heart. Especially kat family la kan. Anak-anak dia takkan biarkan tanpa pertolongan, tp mestilah munasabah kan. Dia akan usaha tolong. Bak kata dia, selagi dia hidup anak-anak cucu dia takkan kebulur. Simply it means, selagi dia hidup dia akan tolong anak cucu dia kalau perlu pertolongan. Anak aku jatuh pipi terseret atas lantai kat nursery, dia la yg kelam kabut, sampai kuar air mata sedih dan kesian kat Aynur. Dia selalu marah aku kalau aku leka sket jaga Aynur. Pastu kalau nampak gigi Aynur tak cantik hari tu...aku la kena kutuk. Tak gosok gigi anak, dia kata.


Dan ada satu bende yang aku tak akan lupe. One day when i was very small....few years old. Maybe 4, 5 years. Masa tu dia tengah dukung aku...and then he told me, i was his favourite. I will never forget that moment with my dad. (sorry abg iz, azie....ngahahah) 


But still, i was the one yang rebel dengan abah aku. Ahh....kasih sayang parents kite tak pernah pudar kan. Bile dah jadi parents, kite paham.


Sama dengan apa aku tengok kat Din skang. Kasih sayang dia pada anak bini memang takde galang ganti. He is a better father every day, a better husband every day, a person full of love, a selfless person, who puts me and his child first.

Happy Father's day to my dad, to my husband and father of my child - Din.
Happy Father's day to all fathers...you deserve a dish of delicious Tony Roma's beef ribs...and lots of love from your wife and kids.

x0x0

2 Your2Cents:

asrap virtuoso 24 June 2012 at 20:54  

Thank God xde lagi fatwa kata Father's Day haram... atau dah ada tp I'm not aware of??

:RokstaLuNa: 25 June 2012 at 12:02  

hahhahaha....cam takde kan asrap?

cam ntah pape....mother's day haram. faher's day senyap2 ok plak...

hhhmmmm....

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP