Baby scare me.

>> Monday 9 August 2010

The other day. Baby gave me a scare.

Baby didnt move. Baby is usually very active in the morning. Full of energy. Baby will wake up really early, pastu dia buat kalut ribut dalam perut aku...hahaha. Aku pun akan terbangun and layan dia kejap. Pergi breakfast, then dia golek-golek, push-push lagik, then dia akan rilek (tido la kot) kejap. Lunch time dia bgn, demanding for food....tadak food, dia buat kalut lagi....hehe.

Hari tu, aku bangun as usual....but its weird, because baby tak gerak. Hhmm....ok, takpe. Aku pun makan pagi, expecting baby to move after food come down. Hhhmmmm.....tak gerak. Aku sedikit panik. Aku pun ketuk-ketuk sket perut....hhhhmmmmmm.....tak gerak gak. Aku tunggu jap sebelum panik tahap gaban menjelma. Tunggu dalam 45 minit. Then aku ketuk and goyang-goyang perut dengan lebih ganas....hhhhhhhhmmmmmmmmmm.....tak gerak juga yer. Alarm is already ringing in my head. Immediately aku kejut din, gi buat CTG (cardiotocograph - check heart beat baby and my contraction) kat spital. Thank the holly Allah, heartbeat still as strong as ever. Later after almost at lunch, baru dia active. Thank god thank god thank god.....

Its a horrible moment for me that time. Nangis? Toksah cakap la....tapi aku tak nangis depan Din. Aku tanak dia pun panik. Sementara aku tunggu Din mandi tu, memang aku doa and nangis tak sudah la. Din kuar je cepat-cepat aku lap air mata and we go straight away to DEMC. Baby bwat camni kat aku 2 kali sepanjang pregnancy ni. Dulu sekali masa 6 bulan...dia bertapa tak gerak. Aku panik gile babun....pastu time-time panik tu aku pi bedal banyak gile ceklet....pastu dan-dan dia gerak. Ha, kamu suke ceklet yer baby? The second time is few days ago ni la....horrible moment. I was begging God and baby not to do this to me....it feels almost like being dump (aku dengan Din dulu pernah ada problem kejap where i was dumped....uh'huh, by him. the feelings is almost the same, just this is more horrible.)

I ask baby, why he do like that. Why did he (or she) scare the life out of me...

"Kenapa mama? Mama jangan la takot. I'm stwong, you see. Baby kan selalu push mama kuat-kuat. Im a stwong baby!"

"habis tu kenapa tak gerak-gerak mama goyang?"

"i was busy counting my fingers ma. abah kan selalu ajar baby kire."

Aihh....budak ni. Hehehhe.....anyway, i always have conversation like this with baby....ekekkee. I predicted that i will give birth by this week. Kalau semua ready, InsyaAllah. I already have dilation. We'll see....

2 Your2Cents:

semut-terbersin 10 August 2010 at 01:22  

hoho..baby di saat2 nak beranak ni, dia akan kurang pergerakan..sbb dah sempit dalam perut ko tu(rasanye tu lah pesanan gynae aku dulu bila aku dok risau2 baby tak banyak gerak)..tp tu laa kan, naluri ati seorang ibu, sentiasa risaukan anaknye..aku dulu pon doc dah pesan camtu, aku still takut2 lagik..wah ko dah dilated? ok laa tu..takpe tunggguuuu..jgn pi awal2 sangat hosp..kang ko boring nak tunggu full dilated..ahaha..kang macam2 laa derang buat kat ko..seluk banyak kali nak check bawah tu..haih..
bila dah rasa contraction every 5 minutes tu yg kene cepat2 ready..its time!
good luck! semoga selamat semuanyaa..eh sempat ke ko nak puasa ni ek?huhu..takpe..aku nak wish jugak..salam ramadhan, dan slamat berpuasa! sori ek kalo ada salah silap..

farin 10 August 2010 at 08:57  

eheheh...tuh la, baby sempit. aku sedar pergerakan dia kurang dan slow sikit skang. tp sbb rutin dan habit dia camtu, jadi bile dia tak bwat rutin dia, aku risau. pagi selepas hari tu pun dia gerak...pagi ni pun dia gerak...pagi tu je dia gerak. tapi takpe la...dr risau-risau tak tentu hala, baik check je. dah puas hati. skang tunggu je la...hehe.

aku ingat kalau sempat first day Ramadhan aku nak posa.....kalau sempat la kan. mesti aku rindu Ramadhan tahun ni. aku pun sama mintak maaf ada salah dan silap. semoga puada dan ibadah kite thn ni diberkati....amiin...

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP